مترو؛ تاخیر قطارها، خرابی پله برقی ها، ازدحام در بحران کرونا!
اغلب مسافران مترو از مشکلاتی که در قطارها و ایستگاههای مترو وجود دارند، باخبرند. بهویژه در خطوط پررفت وآمد، قطارها معمولا با تاخیر میرسند. علت تاخیر گاهی متوقف شدن قطار در میانه راه به علت نقص فنی است که موجب دیر رسیدن قطار و مسافران به مقصد میشود. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در حالی قول همکاری در ساعات اجرای طرح ترافیک داده که به گفته خودش این ناوگان فقط در حوزه قطارها تا حدود 30 درصد؛ دچار مشکل است؛ برخی قطارها نیاز به تعمیرات اساسی دارند و به علت تحریم، نمیتوان قطعات را تامین کرد، بنابراین فعلا این قطارها از رده خارج شدهاند، بقیه قطارهای موجود هم عمر مفید خود را کردهاند، بنا براین به تعمیرات مداوم و اورهال نیاز دارند. با این مشکلات ۳۰ درصدی، آن قول همکاری دقیقا چگونه عملی خواهد شد؟ پاسخ را باید در قطارهای پرازدحامی که مدام تاخیر دارند، جستوجو کرد. تمام اینها را بگذارید در کنار خرابی مداوم پله برقیها و گیتهای ورود و خروج برخی ایستگاهها، که ازدحام را نه فقط در داخل قطارها که در ایستگاههای مترو هم افزایش میدهد.
فرسودگی ناوگان حمل ونقل شهری و تداوم طرح ترافیک
اما ماجرای فرسودگی ناوگان حمل ونقل شهری، به همین جا ختم نمیشود. یعنی ما فقط در بخش مترو، با چنین مشکلاتی مواجه نیستیم، بلکه در مورد ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی هم مشکلات عدیدهای وجود دارد. اتوبوسهای فرسوده ۳۸۴۰ دستگاه است؛ یعنی ۷۲ درصد اتوبوسها فرسوده است و این درحالیست که از سال ۹۶، هیچ اتوبوسی از سوی دولت به این بخش تحویل داده نشده است. در مورد ناوگان تاکسیرانی تهران هم، ۹۵ درصد ناوگان بنزینی فرسوده، ۵۹ درصد ناوگان دوگانهسوزی و ۹۹ درصد ناوگان ون فرسوده هستند.
آلودگی هوا؛ ناوگان فرسوده حمل ونقل شهری و افزایش ساعت طرح ترافیک
عمدهترین دلیل اجرای طرح ترافیک در شهر تهران، جلوگیری از آلودگی هوا در برخی مناطق شهری بود؛ طرحی که تداومش نشان داد اجرای آن، هیچ تاثیری بر کاهش آلودگی هوا بهویژه در فصول سرد سال و وارونگی هوا نداشته و ندارد. اما فرسوده بودن ناوگانهای حمل ونقل سطحی درشهر، حتما در آلودگی هوای شهر تهران موثرند. بهویژه که با افزایش ساعت اجرای طرح ترافیک مردم ناچارند از این ناوگان فرسوده استفاده کنند. بنابراین اگر فعلا نمیتوان از اجرای طرح ترافیک و منافع خاصه آن گذشت، شاید بهتر آن باشد که بخشی از درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک به تعمیر و نوسازی ناوگان حمل ونقل شهری اختصاص یابد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟